Minél több védelmi berendezés óvja járművünket, annál valószínűbb, hogy a tolvaj egy másik, könnyebben elköthető autót választ ki magának. A leghatásosabb védelmet a megfelelő, többlépcsős védőeszközök segítségével és megelőző óvintézkedések betartásával mi magunk tudjuk megteremteni.
Egyszerű lehet azt gondolni, hogy a legújabb nagy értékű és a legfejlettebb biztonsági rendszerrel felszerelt autókat is könnyedén eltulajdonítják, akkor hogyan lehetnénk mi eredményesek az autótolvajok ellen? Sokan azt hihetik, hogy a gyári riasztó, indításgátló megfejthetetlen „ugró kódja” elég védelmet nyújt a lopás ellen, miközben az autótolvajok haladnak a korral és előbb vagy utóbb kiismerik a védelmi rendszer működést. A jól kiválasztott kombinált és tudatosan felépített (mechanikus+ elektronikus + egyéni rendszer) védekezési eljárások együttes alkalmazásával azonban megfelelő biztonságban érezhetjük gépjárművünket.
Alapvető óvintézkedések
Vizsgáljuk meg a gépkocsink motorháztető bowdenjének elérhetőségét. Amennyiben az könnyen hozzáférhető (például a lökhárító között benyúlva, vagy alulról meghúzva), azt utólagosan felszerelt fémlap alá kell rejteni.
A gépkocsi ajtózárak szinte mindegyike nyitható az ablak és a gumiszigetelés közé becsúsztatható hajlított fémlappal, vagy drótból készült kampóval. Az ilyen nyitási módszer ellen csak úgy védekezhetünk, ha utólag beszerelhető zárvédő burkolattal fedjük le a komplett zárrendszert.
Központi zárral rendelkező gépjárművek esetében elterjedt lopási módszerként említhető, a tanksapka lefeszítése. Az elvitt zárbetéthez kulcsot reszelnek, majd a másolt kulccsal már könnyen elvihető az autó. Az ilyen esetek megelőzése érdekében feltétlenül cseréljük le a tanksapkát, biztonsági záras típusra.
A lopási szándékot meghiúsíthatja a gépkocsi ablaküvegeinek szélébe bemaratott kicsinyített forgalmi rendszám, vagy alvázszám. A megjelölt autóktól jobban tartanak a tolvajok, mivel csak az összes üveg cseréjével lehet ismételten eladhatóvá tenni a négykerekűt. A felvitt azonosító jelzés egyértelműen bizonyítja az eredeti hovatartozást, megnehezíti a gépjárművek azonosságának megváltoztatását és ezzel a bűnüldözõ szervek munkáját is segíti a keresett kocsi felkutatásában.
Egyre szélesebb körben terjed az UVSM elnevezésű, csak UV fényben olvasható jelölési módszer. Ennek lényege, hogy az azonosításra alkalmas adatokat (rendszám, alvázszám, motorszám, stb.) a kocsi húsz pontjára (a fényezés megsértése és az autó megbontása nélkül) festékszórással viszik fel, amely a kocsi lakkozásán áthatolva beépül a karosszéria elemek felületébe és roncsolásmentesen nem távolítható el. A feliratok egy része szabványosított helyre kerül, amit a hatóságok könnyen ellenőrizhetnek, a többit az autótulajdonos igénye szerint helyezik el. A belső kárpit borításai is megjelölhetők, mindegy, hogy alapanyaguk textil, bőr, műanyag vagy gumi.
A betörésvédelmi és biztonsági fóliák alkalmasak a vandalizmusból, bűnözésből adódó károk megelőzésére és csökkentésére. A tolvajok kerülik az ilyen kocsikat, mert a berobbantott üveget a fólia egyben tartja, annak eltávolítása időigényes művelet és így a lebukás kockázata is növekszik.
A benzin leszívásának megakadályozására használjunk úgynevezett rugós benzinőrt, mely a leszívócső behelyezését gátolja meg. A hagyományos biztonsági záras tanksapkák alkalmazása a vandál módon dolgozó benzintolvajok ellen nem megfelelően, mivel azt egyszerűen lefeszítik.
A gépjármű kerekek ellopásának megakadályozására szereljünk fel, autósboltokban vásárolható biztonsági kerékőrt. Különösen ajánlott könnyűfém keréktárcsák védelmére.
Az autónk szervizelése esetén a védőberendezéseket állítsuk szerviz üzemmódba. A mechanikus eszközözök kulcsait, a riasztó távirányítóját lehetőség szerint ne hagyjuk az indítókulcson, a kódokat ne mondjuk el senkinek.
Az utastérben látható helyen soha ne hagyjunk értéket. Amennyiben mégis szükséges, hogy iratot, pénzt esetleg önvédelmi fegyvert a kocsiban átmenetileg tárolni kell, azt mindenképpen biztonságos autószéf-kazettába tegyük.